Общо показвания

сряда, 11 юли 2012 г.

Сезонът на изборното инженерство


Малко изненадващо е, но не минава вече ден, без да ни бъдат представени предложения за промени в изборния кодекс. Необичайно е, защото промените се приемат буквално дни преди изборите, а до тях има близо година. Те обикновено се правят от управляващите и целта е да бъдат улеснени в спечелването на изборите и в запазване на статуквото.
Няма да се връщаме много назад в годините, за да си припомним, че само за предишните парламентарни избори имаше предложение за 9-процентова бариера за коалиции, а за партии – над 6 процента. То не бе прието, но бе узаконен мажоритарният вот под натиска на бившия президент Георги Първанов, за да може да си вкара своя квота в парламента. Но имаше обратен ефект – от него се облагодетелстваха сегашните управляващи – те го спечелиха почти във всички области.
Интересно е да се отбележи, че предложенията за промени се правят не от ГЕРБ, а от  други партии.  БСП например опипва почвата с искане за машинно гласуване. Това няма да е компютър, а устройство с екран, което ще е в съответната избирателна секция, и чрез него ще се избира номер на предпочитаната политическа сила. Вотът ще се отчита директно в Районната комисия, а избирателят ще пуска в урната листче, което ще излиза от машината, подобно на касова бележка.
Така

манипулациите и контролираният вот в секционните избирателни комисии,

 където се допускат гафове при преброяването, ще бъдат минимализирани, смятат червените. С такива машини се гласува в държави като САЩ, Германия, Русия, Австрия, Холандия.
Синята коалиция и РЗС също направиха свои заявки за промени, една от които е желанието им  да бъдат представени и в следващото Народно събрание. То допълнително се мотивира от предхождащ слух за промени в избирателната система, които на практика ще върнат двупартийната система. Идеята  се промъкна преди десетина дни и според нея може да се въведе бонус за победителя във вота, ако той води пред втория с 5 и нагоре процента. (Подобен модел се прилага в съседна Гърция.) При това положение спечелилият изборите ще получи като подарък броя мандати до самостоятелното мнозинство от 121 депутати за сметка на непреминалите бариерата от 4% участници в изборите. Това е начин победителите на изборите през 2013 г. да си подсигурят стабилно мнозинство.
Ако се приемат за достоверни обществените нагласи, ефектът от такава поправка ще облагодетелства сегашното управляващо мнозинство. Тъй като повечето проучвания показват 8-10% преднина за ГЕРБ, очевидно това ще им помогне да получат устойчиво мнозинство в следващия парламент. Т.е.

няма нужда от политическо инженерство

в създаването и вкарването в парламента на „присъдружни партии“, които да ги подкрепят било като цяло, било след разбиването им – под формата на независими депутати.
Очевидно е, че с подобна хватка ще бъдат спестени много усилия и най-вече материален ресурс. Освен това със сигурност ще се стигне до естествен отказ на избирателите да гласуват за малки формации, тъй като ще им светне, че гласът им просто ще бъде напразен и ако все пак го направят, то „бонусът“ им  може да отиде за партия, която те не искат да видят на власт.
Точно тази заплаха явно е накарала РЗС и Синята коалиция да контрират тази възможност със свои предложения. Но докато сините не бързат да сложат всички карти на масата в изчакване на заявките за промени от големите играчи, като акцентират предимно в технически промени като въвеждане на електронното гласуване, правене на прозрачна дейността на Централната избирателна комисия, въвеждането на

възможност за обжалване на актове

на изборната администрация, то подходът на РЗС е прагматичен и напълно съответстващ на желанието им отново да бъдат представени в следващото Народно събрание било в резултат на самостоятелно явяване на изборите, или под формата на изборна коалиция. Първо, с промяна, според която в разпределение на мандатите на национално ниво на избори да участват партии, получили най-малко 4% от действителните гласове в страната и извън нея, се запазва досегашният изборен праг. След това с друга промяна се запазва същата

бариера и за двупартийните коалиции

Това им желание недвусмислено ни подсказва и евентуалните намерения на по-малките партии, чиито изразител става РЗС.
Следващите промени обаче са тесла за многопартийните коалиции, които несъмнено вече се подготвят (за една такава между АТАКА, ВМРО и Новото време вече се говори). Според предложенията на РЗС бариерата за трипартийните коалиции става 5% , а за всяка допълнително -  с 1% отгоре. Предлага се и

повишаване на изискуемия депозит в БНБ

 - от 10 000 лв. на 20 000 лв. Това изискване се очаква да ограничи възможността фантомни партии да се явяват на избори и да разсейват гласове.
Удар се нанася и върху правещите социологични проучвания. Във всяко публикувано изследване в отделно поле ще пише за съответната социологическа агенция кой е поръчал изследването и кой го е платил. Освен това след изборите данъчните ще правят ревизия на  собствениците на агенции, за да се провери законосъобразността на парите за предизборните проучвания.
Тепърва ще стане ясно дали това не е само пушилка, която скоро ще се вдигне и тези намерения ще бъдат забравени, както се е случвало много пъти през годините.
Истината е, че тези предварителни ходове много приличат на  онзи виц, в който един човек върви по улицата, носи чувалче и сегиз-тогиз го разтръсква. Един друг го пита какво носи в това чувалче .А оня отвръща:
"Мишки!"
Другият го пита защо в такъв случай го тръска. И човекът му обяснява:
“За да ги замая! Защото като се окопитят - събират си акъла и ми прегризват чувала!...”
Така че при толкова много мишки не трябва да се учудваме на инициативността. Още по-малко пък на това, че някой периодически ще разтърсва чувала.