Общо показвания

сряда, 7 март 2012 г.

Милозливият Марин и престъпниците

Топката, за която бившите президент и вице Георги Първанов и Ангел Марин говореха, че им е вдигната, за да могат да отвърнат на ударите след разкритията за техните дивотии, ще се окаже, че не е за тях, а за тези, които искат истината да излезе наяве.
Нови шокиращи данни за помилванията на бившия вицепрезидент изскочиха вчера по време на заседанието на парламентарната комисия, която проучва обстоятелствата, при които той ги е правил. 13 от помилваните и пуснати веднага на свобода били върнати отново в затвора за същите или за по-тежки престъпления, съобщи шефът на дирекция „Изпълнение на наказанията" Митко Димитров пред депутатите.
Комисията бе създадена преди близо две седмици и нейните експерти работят по три направления  помилвания, опрощаването на несъбираеми държавни вземания, даване и отнемане на българско гражданство. Оттам вече са поискали документи и материали от администрацията на президента, министерствата на правосъдието, на вътрешните работи, на външните работи и на финансите, ВКП, ДАНС, НАП и НОИ. Депутатите вече са възложили на дирекция "Законодателна дейност и европейско право" в Народното събрание в срок от един месец да направи съпоставка по трите теми с нормативната уредба и практика в останалите 26 страни членки на ЕС.

Според прависти възможностите на парламентарната комисия

не са много големи. Бившият конституционен съдия Димитър Гочев смята че тя дори няма правен смисъл, защото няма как да легитимира парламентарно своята дейност. „Актовете на президента могат да бъдат преценявани само от Конституционния съд и то по отношение на тяхната конституционна съобразност, дори не и по целесъобразност. Народното събрание няма компетенция да извършва какъвто и да е контрол върху актовете на президента и съответно вицепрезидента”, твърди Гочев. Но от друга страна, казусът с липсата на президентски указ, който овластява вицепрезидента през втория мандат, подлага на съмнение действителността на актовете на вицепрезидента, смята конституционалистът. По думите му указът от първия мандат не може да бъде безсрочен и съдът би трябвало да приеме, че тези укази са нищожни. Това обаче ще доведе до сложна ситуация, в която всеки един казус ще трябва да се решава поотделно.


Съзнателно не намесваме политическите дебати за това

доколко е възможно да съществува тази комисия. Те отнеха достатъчно и платено от данъкоплатците време в пленарната зала на Народното събрание. (Както е известно, от БСП внесоха искане до Конституционния съд да се произнесе по законността на комисията.) И едните, и другите обаче не може да не отчетат моралната страна. Защото фактите показват, че на свобода са били пуснати на 150 убийци и наркотрафиканти, който акт оставя съмнението както за корупция, така и за търсене на бъдещи дивиденти от престъпния свят. Що се отнася до роднините и приятелите на жертвите, всеки, който не внимава с тяхната оценка за случващото се, рискува да си навлече народния гняв и компрометира завинаги политическото си бъдеще.



Един от най-съществените аргументи за това, че
 в президентството се е извършвало нещо нередно


е фактът, че около 10% от издадените укази за "държавна милост" са плод само на преценката на вицепрезидента Марин. Той не се вслушва в мнението на експертната си комисия, съставена предимно от утвърдени преподаватели по наказателно право. В някои от случаите правистите са предупреждавали вицето, че ако той въпреки всичко извърши помилването, ще постави под съмнение авторитета на институцията. А това, че от представените данни става ясно, че



затворническата администрация е основната институция

извън президентството, която е давала мотивирани предложения за помилване на подопечните си затворници, допълнително засилва съмненията за нередности, които могат да бъдат обект на проучвателния мандат на комисията. Парламентът може да няма възможност за пряк контрол на президентската институция, но има правомощия да изисква документи и да изслушва длъжностни лица и граждани. А сигнали с факти за корупция и злоупотреба с власт вече има постъпили в комисията. В един от тях се описвало как служители на затворите проверяват по паркингите с какви коли идват на посещение близки на затворниците и набелязвали богатите роднини. След което обяснявали на затворниците срещу каква цена могат да “си купят” помилване. И тъй като сигналите не са анонимни, това означава, че те могат да бъдат потвърдени в присъствието на прокурор, който да бъде поканен в парламента. Депутатите имат възможност да сравнят и защо едни са помилвани, а други със сходни присъди не са. За да се види
дали няма двоен стандарт
Например дали имотното състояние и финикийските аргументи понякога не са били единствен мотив за помилване.
Освен данни за корупционни практики, от преглеждането на списъка с помилваните лица става ясно, че има и политически мотиви, какъвто е случаят с лидера на „Евророма” Цветелин Кънчев, който е дългогодишен съюзник на социалистите. Марин опрощава остатъка от присъдата на Кънчев, въпреки че осемте членове на експертната комисия се обявяват "против" с безпрецедентно остри становища. Този факт опровергава тезата, развита от бившия президент Георги Първанов, според който указите за опрощаване и помилване са



плод на дългосрочна съгласуваност

Ясно е дори, че със събраните данни може да бъде сезиран главният прокурор. Освен това народните избраници може да предприемат законодателни мерки, които да направят помилванията публични, чрез създаването на регистър, достъпен за всички.
В крайна сметка това, което трябва да се случи, е тези, които са надробили тази каша, да имат поне доблестта да излязат пред всички и да признаят грешките си. Но едва ли ще го направят, най-малкото заради гузните си съвести. Дори напротив, вижда се, че имат нови политически амбиции. Затова и разследването на тяхната дейност трябва да продължи. За да може, ако няма достатъчно законови основания да бъдат подведени под отговорност, то избирателите да ги накажат, когато му дойде времето.