Общо показвания
четвъртък, 27 юни 2013 г.
Цената на безплатните воаяжи
Когато преди три години тогавашният премиер Бойко Борисов възкликна жизнерадостно: „Не съм по-свят от папата, има самолети - летя където и когато реша”, критиците му само се задоволиха да отбележат, че почти веднага след като е встъпил в длъжност, е декларирал: “Ще спрем самолетите на властта, ще пътуваме по-малко. Ще направим конкурс за превозвачи. По-пестеливо и ще останат пари за хората.”
Разликата между обещаното и откровената циничност на вече самозабравилия се политик някак си се спотаи, но само до момента, когато стана известно, че един второразряден и един аматьорски клуб са летели с правителствения самолет, за да играят приятелски мач на морето.
Това вече нямаше как да не разгневи обществеността
Шокиращи бяха и обясненията на властимащите, че всеки, който поиска и си плати, може да ползва самолетите. Дори от бегъл прочит на закона се вижда, че в него няма разписана процедура за частно ползване, нито на сайта на авиоотряда се вижда да има информация за цените и условията. Освен това не е известно правителственият авиоотряд да има лиценз за търговски полети.
Всъщност това, което впечатли е, че
на повърхността изплуваха скрити взаимоотношения във властта
които, освен че са нерегламентирани, струват 7 милиона лева на данъкоплатците. Статутът е неясен, няма отчетност на финансите, ползвателите остават неизвестни.
Преди да продължим, само ще поясним, че в други страни (Франция, Италия, Белгия, Румъния, Испания, Аржентина) има специализирани структури, които управляват притежаваните от властта самолети. Тези структури са свързани предимно с военновъздушните сили. В други държави властта няма собствени самолети, а наема или купува билети за редови полети за пътуванията си.
Освен това, за да не бъдем едностранчиви, ще обявим, че проблемите не са само от предишното правителство. Може с конкретни цифри да се съобщи кое ведомство и от кое правителство колко е задлъжняло на авиоотряда, защото не си е платило сметките.
Моралният проблем, а именно че ГЕРБ обяви в програмата си, че ще сложи край на порочните практики, но вместо това с постъпките си
бившите управляващи надминаха въображаемата допустимост и най-вече границата на обществената поносимост,
е този, който днес изхвърля извън борда тази партия
И това се вижда не само от исканията на протестиращите, но и от факта, че прокуратурата е започнала разследване и от първите резултати на създадената парламентарна комисия. Прокурори и депутати са започнали най-мащабното разследване, правено досега, на полетите на властта. Негов предмет са воаяжите на авиоотряда, както и на военните въздухоплавателни средства. Според данните, до които се е добрала комисията, поне 51 пъти военни хеликоптери и самолети не са използвани за целите на въоръжените сили. За съжаление някои детайли се разкриват опосредствено, защото нито Военновъздушните сили (ВВС), нито Националната служба за охрана (НСО) имат задължение да пазят списъка на пътниците. Съвсем ясно се вижда от документите,че
част от полетите са били с предизборни цели
Установено е например, че самолетът “Спартан” и хеликоптерът “Кугър” през 2011 г. за изборите са летели само с такава цел. Кугърът е летял по маршрут Крумово - Долна Митрополия - Крумово, примерно и с този полет Бойко Борисов е искал “да удари едно рамо” на неговите хора в района. Други полети са законни, но въпросът е дали са морални. Има и полети за екзотични цели - например по дестинацията Крумово - Горна Оряховица - Паламара - Крумово, на цена над 12 000 лв., а поводът - откриване на пивоварна във Велико Търново.
Установено е също, че през последните дни самолетът “Спартан” е бил използван и от президента Росен Плевнелиев за представителни нужди, а той не е в списъка на лицата, които могат да използват тези самолети.
Една бърза равносметка само за военното ведомство показва, че с парите от данъците за изпълнените 69 полета, 211 полетни часа, ВВС са отделили 841 889 лева, от които са възстановени само 167 130 лв.
Добрата новина е, че от цялата каша за тези полети
един човек носи отговорност и това е министър-председателят
С промени в закона преди няколко години авиоотрядът мина на пряко подчинение на тогавашния премиер Бойко Борисов. Мотивът бе по-добра отчетност. Според закона Авиоотряд 28 е авиационен оператор, който има две функции – да изпълнява полети със специално предназначение (на президента, председателя на парламента, министър-председателя, вицепрезидента, чуждестранни делегации), както и полети за нуждите на министерства и ведомства. Само и единствено със заповед на премиера може да се лети и полетите се осъществяват по заявка на Държавния протокол. В заявката се подава информация за пътниците и товарите, летища или площадки за излитане и кацане, разписание на полета. Разходите се покриват от бюджета на институцията, която е направила заявката. Двата вида полети са - специално предназначение (президент, председател на парламент и т.н.) и за нуждите на “министерства и ведомства”. Нито там, нито в устройствения правилник е посочена хипотеза отрядът да сключва договори за превоз
например на частни лица, каквито са футболните клубове
Освен този арогантен случай не по-малко будещо съмнения е нарушението на разпоредбата да има списък на пътуващите лица. Особено притеснително е, че първите хора не подлежат на проверка и както правилно отбеляза един бивш високопоставен служител на НСО, това е една „дупка” в държавата, през която на практика всеки може да внесе и изнесе всичко. Няма сведения до този момент дали проверяващите са разгледали записите от многобройните видеокамери, които се намират на правителствения ВИП. Те със сигурност, ако не са унищожени, биха дали отговор на много въпроси, които сега възникват.
Но нека оставим
разследващите да си свършат работата
Може обаче още отсега да се направят няколко извода. Единият се съдържа в поговорката „Пременил се Илия, пак в тия”. Бившият премиер не само че не можа да реши този щекотлив въпрос, но и превърна полетите в своя бащиния, затова и стана клиент на правосъдието. Вторият извод е, че по принцип политици в държава като нашата могат спокойно да минат без ползване на специални самолети. Защото просто могат да летят в бизнес класа.
Да си простираш краката според чергата, би било добър знак за нов политически повей.