Общо показвания

вторник, 16 април 2019 г.

Самарът и тол таксите

Бий самара, за да се сеща магарето, е казал народът.

Очаквано, с наближаването на 16 август, когато камиони и автобуси ще трябва да плащат тол такси, за да пътуват из България, КРИБ излезе с остри възражения към проекта на Регионалното министерство. Още преди време превозвачите пресметнаха, че разходите им ще се вдигнат в пъти и това би повлякло и други области на икономиката ни. От другата страна държавата очаква приход за хазната от 1,3 милиарда лева. 

И едните и другите са наясно, че годината е изборна и играта на котка и мишка може да продължи, например чрез отлагане до 2020, когато системата трябва да заработи фактически, а не на зелено, както се предлага сега. Факт е обаче също, че има препоръки и предупреждения за опасност от повтаряне на гафа с винетките. Например идеята за тестов период е разумна, както има логика да се направи и оценка на въздействието. Управляващте имат своите аргументи. Досегашната система не отчиташе честотата на пътуванията и излизаше много по-евтино на тези, които имаха голям пробег за съответния период от време. Добре звучи и желанието на управляващите да се стимулира екологичен транспорт, но транспортните фирми трябва да бъдат убедени, че това ще е от тяхна полза. 

Иначе казано въпросът за парите не опира само до това държавата да получи своето. Най-лошото, което може да се случи, е да се стигне до конфронтация. А за да има мир, трябва да има диалог и плавен преход. Ясно е, че ние сме единствената европейска страна, която има две напълно готови магистрали и още две полуготови, на които няма бариери за такси. И това не може да продължава. Но за да няма извиване на ръце, нито популистко използване на партиите, е добре час по-скоро заинтересованите страни да намерят решение. От КРИБ дават знак, че са готови. Но също така трябва да са наясно, че номерът с тупането на топката и отлагането е към своя край.