Общо показвания

петък, 17 май 2013 г.

Излишна пушилка

Добре би било след днешните консултации при държавния глава да стане известна датата, на която ще се свика избраният 42-ри парламент. Обществените очаквания са такива, забавянето може да бъде предпоставка за нови скандали, излишни и незасягащи българските граждани, а само една малка група хора, чиито интереси са накърнени. По конституция новоизбраното Народно събрание се свиква от президента най-късно до един месец след изборите. От „Дондуков” 2 декларираха, че това ще стане до края на месеца. Практиката от предишни избори показва, че народните избраници са започвали работа до седмица след вота. Например през 2009 г. тогавашният държавен глава Георги Първанов е свикал учредителната дата на 41-вия парламент на деветия ден от провеждането изборите.

Работещият парламент е ключът


към съставянето на правителство, каквото на страната е необходимо, за да спрат политическите спекулации около свършилата вече кампания, и да се пристъпи към приемането на всички законови промени и мерки, за да може бързо да се излезе от кризата. Затова новоизбраните ни парламентаристи трябва да започнат работа преди светлия празник 24 май и подобаващо да почетат двамата апостоли. Символичното участите на народните избраници по време на тържествата на този празник би показало, че е налице политическа воля за общо справяне с трудностите.
От друга страна, неясното обещание на държавния глава, че ще има парламент до края на месеца,

подклажда съмнения за бавене на топката


и разгръщането на сценарий в ущърб на българските граждани. Парадоксалното искане за касиране на изборите от спечелилата ги партия може да означава точно това, защото от конституционна гледна точка точно те да искат касиране е нелогично. Известно е, че ЦИК, международните наблюдатели, държавният глава, четирите партии, (включително и спечелилата ги), не оспорват получените мандати, което би могло да бъде повод за евентуалното им касиране. Единствената възможност за оспорване е ако
има нарушение на Изборния кодекс, което е довело до неправилно избиране на конкретно лице. Не могат да се касират целите избори. Може да се иска единствено касиране на избора на един определен депутат, който е бил неправилно избран. Истината е, че на гражданите бе осигурено правото да изразят волята си и няма данни против това от секционните комисии.
Освен това трябва да се отбележи, че

не всеки може да сезира Конституционния съд


а това може да бъде направено само от: минимум една пета от всички народни представители, но това са действащи народни представители, президентът на републиката, Министерски съвет, Върховният касационен съд или Върховният административен съд, като в случая се има предвид целият състав на тези два върховни съда, а последният оправомощен субект е главният прокурор.
Няма да коментираме на този етап какво би се случило, ако се стигне до нови избори сега. Не че не е невъзможно. Но това ще е в полза единствено на тези, които искат да се запази криминалният преход и най-вече да заметат чрез протежетата си онези авгиеви обори, които новият главен прокурор и екипът му са започнали да разчистват.
Фактът, че от спечелилата изборите партия се дава знак, че ще поискат съставяне на правителство на малцинството, също не е маловажен. Той е в подкрепа на тезата, че има сценарий за бавене на топката. И че ще се разчита на други прийоми, които да нагнетят обстановката, за да се предизвикат нови протести и политическа нестабилност. При положение, че три от партиите са декларирали, че няма да правят коалиции и да подкрепят победилите на изборите, техният провал за съставяне на правителство е предизвестен.
Според основния закон президентът може да даде мандат за правителство на първата политическа сила веднага след учредяването на новото Народно събрание. Още при връчването му тече 7-дневен срок, в който кандидатът за министър-председател трябва да предложи състав на правителство. Ако такова бъде съставено, то трябва да бъде прието или отхвърлено.
Ако не бъде прието, както се очертава,

заради бойкота на останали три партии


следва нов 7-дневен мандат на следващата по значимост политическа сила. Според прогнозите този мандат се очаква да бъде гласуван. Грубо пресметнато, при очертаващата се нова политическа игра новото правителство може да започне работа едва в средата на следващия месец, което е загуба на време. Още през следващите дни ще стане ясно какво се крие зад подобно разтакаване. Добрата новина е, че в страната има и институции, които са на мястото си в тези трудни времена. Своевременното реагиране от страна на прокуратурата на опитите за изборни измами, както и срещу последвалите инсинуации от служби, които би трябва да пазят сигурността на държавата, показва, че времената на приятелските кръгове, дърпащи задкулисно конците на държавата, вече отминават. Безобразията с изборните бюлетини, извършени от лица, чиято основна цел е да запазят облагите си чрез предизвикване на хаос, едва ли ще останат ненаказани. Точно

от магистратите се очаква в мътните дни


до учредяването на новия парламент и след това до създаването на работещо правителство да пазят с действията си стабилността на държавата. Всички видяха, че има пробиви в отделни институции, което похвално амбицира прокуратурата да си свърши работата. Накрая не може да не отбележим, че поведението на магистратите е обратното на тези, които искат касиране на изборите. Не случайно главният прокурор Сотир Цацаров на въпрос дали би сезирал Конституционния съд във връзка с касиране на изборите, отговори, че прокуратурата няма да го направи:
“Случаят в Костинброд не трябва да се използва за тези цели. Имаме категорични доказателства, че тези бюлетини не са напускали печатницата, ние сме предотвратили напускането им.”
Прокуратурата показа, че работи по случая. Убедени сме, че тя ще бъде в помощ и на новоизбраните парламент и правителство и заедно ще направят всичко, за да продължи страната ни пътя си в европейското семейство.