Общо показвания

понеделник, 24 ноември 2014 г.

Заради едното мнозинство



Вече си личи, че съставянето на правителство, подкрепено от взаимно противоречащи и дори изключващи се малки партии само за да има управляващо мнозинство, може единствено да е временно. То гарантира непрекъснати дрязги и отклонение от основната задача – решаването на наболелите проблеми и измъкване на страната от кризата, до която е докараха последните две правителства, предизвикали близо едногодишен народен гняв и неизпълнили мандатите си.

Тактиката на извиване на ръце, прилагана от Реформаторския блок, Патриотичния фронт и АБВ е различна и изцяло свързана с оцеляването и превръщането на неизбежните щети от съвместното управление с ГЕРБ в ползи за следващото раздаване на политическите карти. Това е и причината за предизвиката несигурност и недоверие между партньорите.

Излиза, че примамливата трапеза на властта привлича службогонците най-вече заради лично обогатяване и всичко останало е прах в очите на излъгалите се да гласуват за тях.
Едва ли мандатоносителят ГЕРБ не си дава сметка за започналите да гърмят скрити мини. Нехарактерната за предишното им управление днешна диалогичност, (включително и към опозицията) и меката ръкавица, с която действат в момента показва, че главната им поука е да не вярват на никого, но да държат отворени вратите към всички. Тоест да имат много и все още незползвани възможности, с които да управляват и без която и да е от подкрепящите ги партии.

Всъщност в ход е надхитряне, което на практика засега крепи управлението – от едната страна е ГЕРБ, която има опит в подклаждането на вътрешно напрежение в отделните партии, последвано от измъкването на т.н. независими депутати, (на които и новият правилник не може да им ограничи възможността да подкрепят спечелилите изборите), а от другата страна е разрастващата се алчност за властови ресурс и облаги на партньорите.

Но нека видим как действат отделните формации. Напълно логично през миналата седмица Патриотичният фронт доказа, че не случайно още с встъпилната си реч при откриването на новия парламент, ще отстоява извоюваното си място в пленарната зала и ще води люта битка с всички (най-вече с атакистите) за увеличаване на политическото си пространство. Първо поискаха едва ли не спирането на новините на турски език, след това Фронтът директно се обяви срещу назначения във вторник (18.11.) зам.-военен министър Орхан Исмаилов. При това ултимативно поиска отстраняването му, защото не можело хора от други етноси да работят в сферата на сигурността на страната, постави и срок за решение на премиера. Ясно е, че става въпрос за предизвикателство не само към мирния етномодел, но и към Брюксел, който вече предупреди за националистическа опасност от участието на “партриотите” в управлението. Действията на националистите са и неприкритото напомняне за мрачните времена в края на комунистическия режим, когато бяха депортирани близо половин милион наши сънародници извън пределите на страната. Това е предизвикателство, което показва защо в този съюз има немалко сътрудници на бившата ДС, настояващи за реабилитирането на възродителния процес.

За разлика от Реформаторите, които чрез “трикове” се домогват до властта, “патриотите” уж не търсят власт - по думите на техния лидер Валери Симеонов “искаме добруването на България, искаме решаването на тежките проблеми, свързани с доходите, енергетиката, цената на тока, проблемите с независимостта на България, проблемите с борбата с престъпността, проблемите с несправедливата социална система”.
От един бегъл поглед върху биографията на доцент д-р Орхан Исмаилов обаче се разбира, че той е офицер (български), с признати научни постижения, обществена и политическа кариера, която не буди подозрения. Бил е зам.-председател на два от най-ключовите за националната сигурност органа - Държавната комисия по сигурността на информацията и Комисията по отваряне на досиетата. Написал е 25 научни труда и
със сигурност е наясно с почти всички тайни на държавата.

Последвалите засега реакции показаха, че само от опозиционната ДПС даде категорична защита на Исмаилов. Блокът, към който принадлежи новият заместник министър първоначално реагира с половин уста, впоследствие отделни лидери го защитиха, но няма официална декларация, която да покаже, че останалите партньори стоят зад него. По този повод Исмаилов вече декларира, че е готов в името на единството да се оттегли. Това обаче ще е лош знак към Европа и партньорите от НАТО и няма начин да няма последствия.
Интересно е да се отбележи нееднозначното поведение на двете партии в патриотичния съюз. Оказа се, че ВМРО бие отбой и е готова на компромиси, докато от Националния фронт засега проявяват неотстъпчивост. Този разнобой развързва ръцете на Борисов за маневри и възможността да се използва едно бъдещо разцепление в съюза в полза на стабилността на правителството. Освен това последните развития на тази болезнена и засега с неясен край интрига показват завой в обвиненията от страна на патриотите. Те атакуват Исмаилов по отношение на неговата образованост, търсят пробойни в защитената от него доцентура, подготвят и действия в по-широк фронт, които да докажат преки връзки на лидери на партията “Свобода и достойнство” с чужди специални служби и политически фигури. Ще бъде интересно дали това, което се изнесе като фактология, няма да се обърне като бумеранг срещу съчинителите.

Засега единствено от АБВ мълчат по скандала. Причината не е в липсата на отношение, там също имат претенции към националистически настроения електорат. Тактиката им засега е в друга посока – социалната сфера. Искането и постигането на коледни добавки към пенсиите на най-бедните от техния министър Ивайло Калфин е успех в битката за червения електорат. Очевидно е, че и за тях уж дискретната подкрепа, не е безкористна. И че цената, която ще плащат герберите, ще става все по-голяма. Това което е успокоително засега е, че партията на президента Георги Първанов не създава проблеми и подкрепата и е далеч по-сигурна отколкото тази на реформаторите и патриотите.

Във всеки случай както и да завърши тази на пръв поглед “буря в чаша вода”, за ГЕРБ е далеч по-добре сега да проиграе подобни ситуации, които и тримата партньори започнаха да им сервират, да си направят съответните поуки и да предприемат съществените мерки, които да им гарантират управляващо мнозинство, недопускащо сегашното извиване на ръце. Това не е лесно постижимо. Но възможности има. Те започват с грубото създаване и използване на т.н. независими депутати и свършат с чистите тематични коалиции, които са резултат от постигнати още през пролетта договорености за диалогичност при държавния глава. Видя се, че освен БСП, които се държат като твърда и непримирима опозиция (до голяма степен противоречаща на договореното), ДПС и БДЦ в не едно гласуване подкрепиха управляващите. Всъщност, кризата вероятно ще доведе и до създаването на плаващо мнозинство, което да е обединено около няколко приоритета, каквото всъщност има в не една европейски страни. Дали това ще се случи зависи и до каква степен сегашната управляваща коалиция успее да превърне мътната и декларативна засега декларация за управление в ясна най-вече като график програма за изпълнение.